نگهداری آجرکاری سنتی

نگهداری آجرکاری سنتی

نگهداری آجرکاری سنتی

نگهداری آجرکاری سنتی

نگهداری آجرکاری سنتی

بررسی نگهداری آجرکاری سنتی و اهمیت آن

نگهداری آجرکاری سنتی مقاله ای از جف می‌بانک که توسط واحد تولید محتوای سایت آجر سنتی قزاقی حیدری به فارسی برگردانده شده است.

ماهیت آجرسازی محلی در گیره ها باعث شد که کیفیت آجر نسبت به آجرهای تولید انبوه بعدی کمتر قابل اطمینان باشد و تغییرات جزئی در اندازه و شکل، سازندگان تودور را ملزم به استفاده از اتصالات عمیق برای رفع بی نظمی ها می کرد. به این ترتیب آنها توانستند استفاده از آجر را با کاخ های بزرگی مانند همپتون کورت، کاخ لمبث و تالار آکسبورگ به ارتفاعات جدیدی برسانند. آجر به یک رسانه مهیج تبدیل شد که امکان تکامل جدید و پویا در طراحی و تزیین را فراهم کرد.

برخی از بهترین آجرکاری‌های تاریخی در ساختمان‌های دودکش قرن پانزدهم، ابتدا در ساختمان‌های بزرگ‌تر اما بعداً در ساختمان‌های بومی ساده‌تر نیز نشان داده شده‌اند. سرپوش‌های آتش‌نشانی چوبی و گچی و محل‌های دود که خیلی راحت آتش می‌گرفتند، با سینه‌های دودکش و پشته‌های آجری یا سنگی جایگزین شدند. نمونه های اولیه اغلب به عنوان پیش بینی های خارجی اضافه می شدند. در مناطقی که سنگ ساختمانی خوب فراوان بود، آجر اغلب برای دودکش‌ها ترجیح داده می‌شد زیرا در برابر حرارت مقاومت می‌کرد.

کاربرد سنگ و آجر

در حالی که سنگ در سراسر کشور به‌ویژه برای ساختمان‌های بزرگ و با منزلت بالا مورد استفاده قرار می‌گرفت، ساختمان‌های خانگی در بسیاری از جنوب انگلستان هنوز هم برای ساختمان‌های با قاب چوبی طراحی شده بود. با این حال، پس از آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶، ممنوعیت ساختمان‌های چوبی در شهر، استفاده از مواد مقاوم‌تر در برابر آتش را ترویج کرد و آجرها به طور منظم مورد استفاده قرار گرفتند. با کمک کمبود فزاینده چوب برای ساختمان، نگرش به آجر ابتدا در پایتخت و سپس فراتر از آن شروع به تغییر کرد.

بل هال در نابرن در نزدیکی یورک مظهر روند رو به رشد ساخت و ساز با آجر در انگلستان در اواخر قرن هفدهم است. این خانه طبقه اول که بر روی زیرزمینی سنگی ساخته شده است، یک اقامتگاه آقایان قابل توجه است که برای نماینده وقت یورک، سر جان هیولی در سال ۱۶۸۰ ساخته شده است. آجر برای این خانه در آن زمان کیفیت تولید به میزان قابل توجهی بهبود یافته بود و در نتیجه ابعاد یکنواخت‌تر و امکان استفاده از اتصالات نازک‌تر فراهم شد. یک فرورفتگی یا «قورباغه» در درجه اول برای بهبود قالب‌گیری خاک رس معرفی شد، اما تأثیر ثانویه‌ای نیز داشت که چسبندگی ملات به آجر را بسیار بهبود بخشید.

قوانین کنترلی

مقررات برای کنترل اندازه آجر در قرن ۱۸ و ۱۹ معرفی شد، اما تغییرات بزرگ با بهبود کیفیت در اواخر گرجستان رخ داد، شاید در نتیجه ساخت کانال و نیاز به آجرهای قوی تر برای کارهای مهندسی. در انقلاب صنعتی متعاقب آن، جابه‌جایی گسترده مردم از روستاها به شهرها و شهرها برنامه‌های ساختمانی وسیعی را برانگیخت. بدون این تغییر مرحله ای در تولید آجر، مشخص نیست که آیا شهرها می توانستند به این سرعت گسترش یابند.

در آن زمان پخت با گیره کمتر رایج بود، زیرا تولیدکنندگان عمده آجر تعداد زیادی آجر را در کوره‌های با کشش پایین تولید می‌کردند و آجرها توسط دیواری با محیط کم از سوخت سوزان جدا می‌شدند. این منجر به محصولی با کیفیت و رنگ یکنواخت تر شد.

تولید به دنبال معرفی کوره های پخت مداوم در اواسط قرن ۱۹ کارآمدتر شد، مانند کوره هافمن، پخت در اتاقک های متوالی در چرخش اتفاق افتاد، با گرمای حاصل از یک پخت برای پیش گرم کردن کوره بعدی استفاده شد. این توسعه مصادف شد با حذف مالیات آجری که تقریباً ۱۰۰ سال قبل برای کمک به پرداخت هزینه های جنگ در آمریکا و همچنین گسترش سریع شبکه راه آهن وضع شده بود. استفاده از آجر زیاد شد.

بررسی نمونه ای

قسمتی از صومعه آجری اطراف چمن پوشیده از یخبندان یک آجرساز سطوح داخلی قالب آجر چوبی را تمیز می کند.

بالا سمت چپ: آجرکاری تودور در صومعه‌های کالج کوئینز، کمبریج. بالا سمت راست: آجرسازی در آجر و کاشی کولفورد: قالب قورباغه را می توان روی نیمکت ثابت کرد و چوب چوبی (در اینجا در حال تمیز کردن) روی آن قرار می گیرد و با خاک رس پر می شود.

رنگ بندی

رنگ آجر در درجه اول محصول خاک رس استفاده شده و مقدار هوای مجاز به داخل گیره یا کوره در هنگام پخت است. آجری که روی سطح قرمز به نظر می‌رسد ممکن است هسته‌ای به رنگ زرد یا خاکستری عمیق داشته باشد که در آن اکسیداسیون کمی رخ داده است، و رنگ آن در سراسر صورت نیز متفاوت است، در نتیجه حرکت هوا در کوره یا گیره و نحوه آجرها. روی هم چیده شدند.

تنوع منطقه ای از زرد گاومیش کم رنگ در جنوب شرقی، مانند آجرهای استوک لندن، قرمزهای روشن که از غرب میدلندز تا شهرهای بزرگ شمالی لیورپول و منچستر، مانند آجرهای آکرینگتون نوری یافت می شود، متغیر است. از طرف دیگر، آجرهای آبی استافوردشایر به دلیل فرآیند پخت که دمای بالا و کمبود اکسیژن را به همراه دارد، تقریباً سیاه است و اکسیدهای آهن را کاهش می دهد که در غیر این صورت آجرها را رنگ می کردند. عملکرد و چگالی نیز متفاوت است. برای مثال، بلوز Staffordshire قوی و متراکم ساخته شده است و برای کارهای مهندسی مورد علاقه است.

نگهداری آجرکاری سنتی

نگهداری آجرکاری سنتی

 


مراحل ساخت آجرقزاقی:

نحوه ساخت آجر سنتی،

  1. ابتدا خاک رس را از معدن می گیرند.
  2. توسط کارگران به حیاط می برند.
  3. در کوره نهایتا سختی و ظاهر نهایی آنها به دست آید.

وب سایت آجر قزاقی حیدری

معرفی آجر سنتی حیدری

کارخانه آجر سنتی حیدری از سال ۱۳۴۰ شروع به کار نمود و با آجر قزاقی سفید وارد صنعت تولید گردید. این کارخانه بعد از هشت سال تولید آجر قزاقی سفید به درخواست مقامات کشوری اعم از سازمان میراث فرهنگی کل کشور در سال های ۱۳۴۸-۱۳۵۰ مشغول تحقیق و آزمایش در مورد تولید آجر قزاقی قرمز شد. بعد از دو سال تلاش بی وقفه و هزاران بار آزمایش آجر قزاقی سفید را بدون هیچ رنگ مصنوعی به آجر قزاقی قرمز تبدیل نمود. این امر با حمایت میراث فرهنگی انجام گردید.

برخی از پروژه های آجر قزاقی حیدری

  • بقاع متبرک در شهرهایی مانند تهران ، دماوند ، شاهرود ، سمنان و …
  • دانشگاه تربیت معلم تهران
  • سازه اغلب امام زادگان سراسر ایران
  • سفارت انگلیس
  • عمارت شخصی و توریستی آیت الله رفسنجانی در شهر رفسنجان
  • نوساخت مسجد جامع ورامین تخریب زمان مغول
  • زندان قصر تهران

برای سفارش آجرهای تولیدی با ما تماس بگیرید.